Friday, January 22, 2010

Gitar dan Aku

Sejak bila aku minat main gitar?

Aku pn x sure, sejak dari kecik lagi aku mmg minat dengan gitar, music. Maybe dah dalam darah daging aku sefamily. Time aku kecik2 dulu pn mmg suke kacau abg2 aku bile diorg ngah main gitar. cam macho je main gitar..so minat nk blaja main gitar 2 lame2 mule la ade...

Memandangkan aku ni kidal, tulis kidal, sepak bola kidal, smash bulu tangkis pn pegang raket gune tangan kiri, so agak susah mule2 nk try2 main gitar ni, psl gitar abg aku standard,mmg utk righthanded. Tapi minat nye pasal kn, aku sebat je la, tp aku tetap pegang gitar care kidal, di mana tangan kanan aku yang susun chord, tangan kiri aku yg memetik..

Then bile aku naik form 1, famili aku tgk aku ni tul2 minat ngn gitar, smpai sggup gune gitar abg aku, so diorg blikan aku satu gitar utk aku,still standard, but aku adjustkn sket,kasi susunan tali dia t'balik cam gitar lefthanded,so leh la aku main kidal ngn sempurna..


Ni la gitar 1st aku,smpai skrg aku simpan lagi,n still gune lagi, tp dah rabak la skrg, kaler dia dh t'kopek2, n mmg jahanam gitar ni aku tmpal2 sticker ntah ape2. Gitar ni mak aku ckp,dia bli ngn harga rm80 je. Brand pun ntah ape2 je, brand "Rhythm". Tapi murah2 pn, berjasa la gitar ni kat aku psl tanpa gitar ni, aku xleh main gitar smpai skrg ni haa..

So bile aku dpt gitar ni, aku pn gi la kedai buku, cari buku panduan blaja main gitar, duit lak x byk, so aku jumpe satu buku blaja chord gitar ni saiz pocket ngn harga 3 ringgit x silap aku. So slow2 aku blaja cmne rupe2 chord gitar.

Bile dah kenal2 chord, aku pn mule la blaja nk main lagu. Lagu 1st aku try nk cari, lagu "Teras - Masih Aku Terasa". Hahah..gile rock kapak time 2.. So petik2 la, gune imaginasi sndiri ape chord yg kene gune utk lagu 2. Memang x nafikan aku byk start blaja main gitar ngn lagu2 rock kapak.

Then aku cube wat lagu sndiri, tp time 2 x reti wat lirik, so wat instrumental je la. Tajuk lagu 2 "Puteri". Bile dh lame2,dah mule biase ngn gitar sket, time aku form 2, aku start wat lagu 1st aku bertajuk "Cahaya Matamu Yang Bijaksana".



After bape tahun, aku bli gitar baru lak, gitar akustik tali nylon lak, nak mahirkan bab2 plucking gitar & instrumental. Leh kate ni gitar feveret aku, walaupun agak sakit nk main pasal tali nylon agak tebal. Dari gitar ni aku blaja sound2 jazzy, akustika, n pattern2 instrumental. Mostly mmg aku cari lagu, aku gune gitar ni..kadang2 smpai tdo pn aku pluk gitar ni. Tp yg gitar lame pn kadang2 bwk tdo gak la, kang org kate x adil, berat sebelah lak kasi sayang lebih kat brg baru.. :P

Ni antara video2 kat youtube yang aku gune gitar ni..enjoyyyy...







2 comments:

  1. bro haziq~ cmne nk dptkn lgu kat blog neh? sgt best lgu2 tu..

    ReplyDelete
  2. Salute bro. Tak dapat bayang camne main dengan tangan kiri, aku yang normal ni pun terbelit2 jari. huhu. Gila sangap masuk blog ni semata2 nak dengar lagu bro. Dulu fuck, sekarang sedikit obses. hahaha

    ReplyDelete